Op ma. 25 nov. bracht de Lionsclub Katwijk een bezoek aan de nieuwbouw van de “Hoekgroup” op het terrein van bloemenveiling Rijnsburg.
Na ontvangst, waarbij wij ook de hand konden schudden van directeur Peter Hoek, kregen wij een uitgebreide uiteenzetting over het ontstaan, de groei en bedrijfspolicy door Lianne de Boer en Nagytah Beking.
Ooit begonnen met een bloemenzaak in Katwijk, vervolgens met een bloemenlijn naar Zuid-Frankrijk is het bedrijf (zo’n 170 werknemers) nu uitgegroeid tot een leverancier van een veelheid van soorten bloemen aan zeer veel bloemendetaillisten over de hele wereld. Simpel gezegd: Van Katwijk tot Hong Kong. Hoekflowers is één van de onderdelen van de Hoekgroup.
De inkoop geschiedt op twee manieren: Via de afdeling inkoop die vanachter de computer inkoopt op de diverse veilingen. Via directe afspraken met de kwekers in binnen- en buitenland. Zo zijn er nauwe contacten met kwekers in Colombia, waar miljoenen anjers per jaar vandaan komen.
Detaillisten kunnen rechtstreeks via de website hun orders plaatsen. Vandaag besteld, morgen in de winkel. Al naar gelang het uur van bestelling geldt dit voor heel Europa. Hong Kong duurt iets langer: Zo’n anderhalve dag !
Na de uiteenzetting volgde een rondgang door het zeer ruim opgezette bedrijf. In één woord: Indrukwekkend !
Alle gegevens van de bestellingen worden geautomatiseerd verwerkt. Overal zie je bloemen via allerlei loopbanden naar de diverse behandelplaatsen gaan. Het bijeen brengen van de bestellingen in het koelhuis en het verpakken in dozen en klaarzetten voor vervoer is nog echt handwerk. Ook dit gebeurt puur op nummer. Je hoeft zelf geen verstand van de bloem te hebben.
Dat het bedrijf goed voor de werknemers zorgt, bleek ook uit het mooie restaurant. Werknemers kunnen tegen een geringe vergoeding genieten van een prima ontbijt en/of lunch. Bereid door dhr. Dirk Haasnoot en dochters, bekend van zijn restaurants in Katwijk. Ook een fitnessruimte ontbreekt niet.
Als afsluiting mochten ook wij aanschuiven aan de dis, waar wij ons de lunch goed lieten smaken.
Al met al was het een zeer interessant bezoek. Hoekgroup en natuurlijk Lianne en Nagytah, bedankt voor dit interessante bezoek.
(Klik op de foto voor een uitgebreide impressie)
Bedrijfsbezoek Hoekflowers, Hoekgroup