Op 27 augustus bracht een delegatie van onze club een bezoek aan bouwproject De Meelfabriek in Leiden.
De Meelfabriek werd in 1896 geopend en in 1988 gesloten. 33 jaar geleden kocht bouwer Ab v.d. Wiel uit Noordwijk het complex dat uit 13 gebouwen bestaat. Na vele jaren van overleg en ontwikkeling is sinds enkele jaren een ambitieus plan voor dit Rijksmonument in werking getreden. Onder leiding van dhr. Harald Kets (projectleider) kregen wij in het al gerestaureerde Poortgebouw rond de maquette een uitleg over de opzet. Daarna werden wij in zo'n anderhalf uur in, door, over en op het hele complex geleid. Door de silogebouwen, die nog in oorspronkelijke staat verkeren, verwaarloosd maar met zeer degelijke structuur. Na een stevige klim via allerlei ruimtes en trappen bereikten wij het hoogste punt met een geweldig uitzicht over Leiden. Wat een enorm plan en enorm lef om van deze gebouwen appartementen, winkels, kantoren en een hotel te maken ! We sloten de rondgang af in een appartementengebouw dat binnen enige tijd al opgeleverd gaat worden.
Het was een bijzondere ervaring om juist in dit stadium dit alles te mogen aanschouwen. Een unieke kans !
Harald en Joop, dank voor deze kans !

(Voor een impressie: Dubbelklik foto en verder klikken)
De Meelfabriek, Leiden